Cumartesi, Aralık 01, 2012

TURBO SİSTEMİ NEDİR, NASIL ÇALIŞIR?

Son yıllarda otomobil üreticileri, vergi avantajları ve yakıt ekonomisi sağlamak için düşük hacimli motorlardan daha yüksek güç elde yolunu seçti. Firmalar bunu gerçekleştirmek için ise turbo sistemi kullanmayı tercih ediyor.

Üreticilerin küçük hacimli dizel motorlarda uzun yıllardır kullandıkları bu sistem bu yıl 1.0 litre ve altındaki benzinli motorlarda da tercih edilmeye başladı. Turbo sistemi 1.500 - 1.750 devir aralığında devreye girerek motorun performansını gözle görülür bir artış sağlar.

Turbo, herkesin bildiği gibi aşırı besleme sistemlerinden biridir. Bu motorun silindirlerine daha fazla hava ve yakıt karışımı ile daha yüksek güç sağlamaya yarar. Gerek küçük halk sınıfı otomobilde kullanılan küçük boyutlu turbo olsun, gerekse büyük iş makinelerinde kullanılan büyük ebatlardaki turbo olsun çalışma prensibi hepsinde aynıdır. Genel olarak Turbo besleme sistemi 0.2 bar'dan 2.0 bar'a kadar basınç üretebilmekte ve motor gücünde yüzde 50'lere varan bir artış sağlanmasına yardımcı olur.

Turbo aldığı havayı, basıncını ve hızını artırarak yanma odasına göndermeye yardımcı olur. Bu işlemi yaparken de egzoz gazlarından yararlanır. Egzozun gazının döndürdüğü türbinler sayesinde yüksek devirlere ulaşır. Yaklaşık olarak bir turbonun dönüş devir hızı ortalama 150 bin rpm civarındadır.

Bu kadar yüksek devirlere ulaşabilen turbo sisteminin sağlıklı bir şekilde çalışabilmesi için en önemli etkenlerden biri yağlama ve hava sisteminin kusurluk bir şekilde çalışmasıdır. Bunun gerçekleşmesi için de otomobil kullanıcılarına büyük iş düşüyor. Aksi taktirde performans ve ekonomi sağlayan bu sistem büyük masraflara yol açabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder