Cumartesi, Nisan 28, 2007

Sıfır mı, ikinci el mi?


Son 4 yılın ortalamalarına göre Türkiye'de yılda 370 bin yeni otomobil satılıyor. İkinci eldeki otomobil değişiminin ise bunun iki katı olduğu kabul ediliyor. Yeni otomobil alanların önemli bir kısmının elindeki otomobili yenilediği dikkate alındığında 70 milyonluk bir ülkede yılda 1 milyondan daha az insanın 'otomobillendiği' ortaya çıkıyor.

Pek çok pazar analistine göre 2007'de yine bu civarda bir pazar oluşumu bekleniyor. Ocak ayından bugüne ortaya çıkan satışlar (3 ayda 54 bin yeni otomobil satılmış) bu ortalamalara ulaşmayı zor gösteriyor. Ancak, mayıstan sonra yani cumhurbaşkanlığı seçiminin ardından ekonomide bir canlılık beklentisi var. İnsanların pek çok ihtiyacı gibi otomobili de seçim sonrasına ertelediği biliniyor. Bu yüzden mayıs sonrasında otomobil rekabeti daha da büyüyecek gibi görünüyor. Ama ortada bu durumu etkileyecek bir başka değişken daha var. İkinci el otomobiller.

Türk tüketicisinin büyük bir kısmı ilk kez otomobile sahip olurken genellikle ikinci el yani kullanılmış bir model tercih eder. İster acemiliğini atmak için isterse parası bu kadarına yettiği için olsun ikinci el otomobil 'başlangıç' için iyi bir tercihtir. Ne var ki son birkaç yıl içinde bu durum biraz değişti. Pazara giren yeni modellerin cazibesi, kullanılmış otomobile güvensizlik, tüketicilerin uzun yıllar Renault 12, Şahin, Broadway, Doğan'dan oluşan 6-7 model arasında sıkışıp kalmışlığı gibi nedenler ilk kez otomobil alanları bile 'sıfır' modellere yöneltiyor.

'Ne güzel' diyebilirsiniz; ama iyi hesabı yapılmamış bir alışveriş uzun vadede tüketicinin otomobilden tamamen soğumasını ya da olması gerekenden çok paralar ödemesine neden oluyor. Ne olursa olsun (spor, lüks modeller hariç) otomobil bir ihtiyaç ürünüdür. Tüm diğer ihtiyaçlarınızda olduğu gibi bu noktada da 'ayağınızı yorganınıza göre uzatmak' uzun vadede daha iyidir. Çünkü otomobil algısı da yıllar içerisinde değişiyor ve uğruna yıllarca ödeme yapılacak bir ürün olmaktan çıkıyor!

Çok az peşinatı olan ve aylık geliri yüksek olmayan bir tüketicinin büyük miktarda kredi kullanarak otomobil alması isterse finans ister otomotiv uzmanı olsun kimsenin tavsiye edeceği bir durum değil. Otomobil sadece alımı itibariyle maliyet getiren değil, kullanımının da 'bedeli' olan bir ürün; yani kredi taksitleri ödenirken aynı zamanda kullanımdan doğan masraflar da ödeme listesine eklenmeli. Otomobillerin aylık akaryakıt gideri, yıllık vergi ve sigortalar, kasko sigortası (kredili otomobilde şart), otopark gibi birçok gideri var.

Bu tabloyla herkesi ikinci el otomobillere yönlendirmeyi değil, otomobilin sadece 'yeni'lerden oluşmadığını göstermeyi deniyorum. Tabii ki direksiyonuna ilk kez sizin geçtiğiniz bir otomobille, bir ya da daha fazla el değiştirmiş otomobil aynı şey değil. Ama bir sonraki tercihte daha iyi otomobile sahip olmak için 'doğru' adımdan başlamak önemli. Bir otomobil için kullanacağınız kredi ya da borçlanacağınız miktar araç fiyatının yüzde 30-40'ını geçmemeli...

Fusion'a daha sert versiyon


Geçen yıl Türkiye'de 4 bin civarında müşteriye ulaşan Ford Fusion'ın şık ve sportif dış görünümlü Urbanite modeli yola çıkıyor.
Fusion, yerden yüksekliği, büyük ve geniş bir araç olması nedeniyle tercih ediliyor. Hafta içi şehirde hafta sonları da tatil, gezi amaçlı kullanıma imkan sağlayan araçta normal modelden farklı olarak 15 inç alüminyum jantlar, sis farları, ön ve arka koruma barları ekstra olarak yer alıyor. 68 beygir gücündeki 1,4 litrelik dizel motora sahip Fusion Urbanite, 34,2 bin YTL fiyatla satışa sunuldu.

Motosiklet ithal etmek yerine ürettik


Otomotiv, mobilya ve ev aletleri sektörlerinde faaliyet gösteren Soysal Grup bünyesindeki Asya Motor, Aydın Nazilli'deki fabrikasında ürettiği yerli motosikleti AS 19A'yı pazara sundu. Üretim için Euro 3 Avrupa Tip Onay Belgesi alan firma, 9 ayrı model daha üretip ihracat yapmayı planlıyor. Asya Motor Yönetim Kurulu Başkanı Uysal Soysal, ithalatçı firma konumundan üretici firma konumuna geçtiklerini belirterek, "Türkiye pazarında önemli bir paya sahip olacağız. Amacımız; dünya pazarında rekabet edecek kaliteli bir Türk markası haline gelerek ihracata ve istihdama katkı sağlamak." dedi. Yılda 150 bin adet üretim hedefleyen firmanın genç patronu, ithalata getirilen 350 dolarlık fonun yerli üretimi zorunlu kıldığını vurguladı. Soysal, "Fonla birlikte daha önce 200'e yaklaşan ithalatçı firma sayısının 8-10'a düşeceğini tahmin ediyoruz." diye konuştu.
Uysal Soysal, Çin'den her gelen malın kalitesiz olduğu algılamasının doğru olmadığını da söyledi. 2003 yılından bu yana Çin'den ithalat yaptıklarını bildiren Soysal, "Son yıllarda Çin'den çok hızlı bir şekilde motosiklet ithalatı oldu. Sonra bu işle alakası olmayan, ama sektörde gelecek gören birçok firma da ithalat yaparak pazara girdi. Çin'de her türlü mal üretiliyor. Maalesef motor pazarında birkaç firma dışındakiler bu ülkedeki ucuz ve kalitesiz ürünleri getirdi. Biz kaliteli ürün getiriyoruz. Yerli üretimimizle kaliteyi daha da artıracağız." şeklinde konuştu.

Cuma, Nisan 27, 2007

Otomobil alana ücretsiz otopark


Renault Mais ile İspark arasında yapılan işbirliği ile 1 Mayıs 2007 tarihinden itibaren Renault ve Dacia marka otomobil alacak müşteriler, İspark'ın otoparklarından ücretsiz olarak yararlanabilecek.
Yapılan işbirliğinin tanıtımı dolayısıyla düzenlenen toplantıda konuşan Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, işbirliğinin trafik güvenliği açısından önemine dikkat çekti. 1 Mayıs 2007 tarihinden itibaren Renault ve Dacia satın alacak müşterilerin 1 yıl süresince İspark otoparklarından ücretsiz olarak yararlanabileceğini belirten Aybar, müşterilerinin araçlarını kapalı otoparklara 12 saat, açık otoparklara ise 2 saat süreyle park edebileceğini söyledi. Aybar, böyle bir uygulamanın ilk kez Renault tarafından hayata geçirildiğini belirterek, projenin, otopark kullanım kültürünün yaygınlaşmasına ciddi katkıları olacağını kaydetti. Sisteme dahil olacak araçlarda bir stiker olacağını belirten Aybar, uygulama ile İstanbul trafiğine önemli katkılar sağlanacağına inandığını söyledi. Aybar kampanyanın müşteriler için dikkat çekici olabileceğini ifade etti.

Çarşamba, Nisan 25, 2007

0 otomobilde seçim kampanyası

Amaç pazar payını korumak

İç piyasanın lokomotifi otomotiv sektörü, erken seçim beklentisi ve yüksek faiz nedeniyle yaşanan durgunluğu aşmak için kampanyalara sarıldı. Firmalar ‘bir yıllık kasko hediye’, ‘eskiyi getir yeniyi götür’ gibi avantajlı satışlar ve indirimler başlatarak pazardaki paylarını korumaya çalışıyor. 2007’de yüzde 10 daralma beklenen pazarda kampanya desteğiyle 650 bin satış hedefleniyor.

Renault’da 5 bin YTL indirim

Renault bazı modellerinde yaklaşık 5 bin YTL’lik indirim yapıyor. Anahtar teslim fiyatı 36 bin 59 YTL olan Megan Sedan Authentique 1.6 16 V model Nisan’da 34 bin 840 YTL’den satılıyor. Anahtar teslim fiyatı 60 bin 750 YTL olan Laguna Expression 1.9 dizel modelin indirimli fiyatı 55 bin 750 YTL.

Suzuki’den hurda indirimi Satışları canlandırmak için yeni arayışa giren Suzuki, iki yıl önce hükümetin gerçekleştirdiği hurda indirimine benzer bir kampanya başlatarak eski araçları ikinci el değerinden alıp yeni araçlarda 5 bin YTL indirime gitti. Nisan sonunda bitecek kampanya sadece Grand Vitara’da geçerli. Bu kampanyayla Suzuki orta üst segmentteki kadın müşterileri cezbetmeyi amaçlıyor.

Opel’de Astra fırsatı

Opel: Astra Classic modellerinde 6 bin 200 YTL’lik indirim uyguluyor. Opel Astra Classic 1.6 16 V Twinport NB Comfort modelinde anahtar teslim fiyatı 34 bin 977 YTL olurken, nisanda kampanyalı anahtar teslim fiyatı 28 bin 777 YTL.
Kia: Ticari araçlarda 18 ay yüzde 0 faiz ve 1800 YTL peşin alım indirimi uygulanıyor.

Nissan’dan nisan ayı fırsatı

Nissan: Nissan Navara D/C 4x2 SE 6 M/T modelinde 60 bin 290 YTL olan anahtar teslim fiyatı nisan ayı indirimi ile 56 bin 290 YTL’ye iniyor.

Toyota’da 1 yıllık kasko bedava

Aksigorta ile işbirliği yapan Toyotasa, Yaris alan müşterilerine kasko hediye edecek. 1 yıllık kasko poliçe primleri Toyotasa tarafından ödenecek. Kampanya 1 litrelik motorlusu hariç tüm Yaris’lerde geçerli. Toyota diğer bazı modellerinin fiyatında da indirime gidiyor. Fiyatı 42 bin 600 YTL olan Toyota Avensis 1.6 Linea’nın fiyatı 39 bin 250 YTL’ye, fiyatı 47 bin 200 YTL olan Comfort 1.6, 43 bin 400 YTL’ye indi.

Bandroller Hyundai’den

Hyundai: Hyundai, Santa Fe modellerinde 3 bin 835 YTL olan bandrolü kendisi ödüyor. Fiyatı 97 bin YTL’den başlayan araç, 3 bin 835 YTL’lik bandrol desteği ile 93 bin YTL’den satılıyor. Hyundai, fiyatı 76 bin YTL’den başlayan Tuson’u nisan ayı kampanyası çerçevesinde 72 bin YTL’ye satıyor.

Ford’da 18 ay vadeye sıfır faiz

Nisan ayı kampanyaları çerçevesinde Koç Grubu şirketlerinden Ford Otosan, Ford Transit marka araçlarda 18 bin YTL’lik krediye 18 ay vadede yüzde 0 faiz uyguluyor. Ford Otosan, binek araçlarda da 3 bin 960 YTL’lik peşin alım indirimi yapıyor. İsveçli Volvo da tercih edilen modeli S40 1.6 dizeli 26 bin 650 euro’dan satıyor.